06 September 2009

Me, Myself and I


Ada apa dengan ku? Aku adalah aku. Aku berkehendak. Aku seperti engkau yang juga mempunyai kehendak-kehendak. DIA? tidak berkehendak. Malah DIA tidak mendapat apa daripada ibadah kita. Sesungguhnya hidup mati kita kerana DIA, tapi hakikatnya semua kebaikan/manfaat ibadah kembali kepada kita juga. DIA tidak bertambah dengan amalan kita. Jika bertambah ertinya DIA kurang. Mahasuci DIA dari kekurangan.

Kehendak? semua manusia berkehendak. Kehendak-kehendak ini sifat asalnya memang jahat dan mengajak kepada kejahatan. Ia tidak boleh dibuang tetapi ia boleh dididik. Ia hanya hilang apabila aku dan engkau sampai ajal iaitu bercerai jasad dan nyawa. Jika kita orang membesarkan DIA, kehendak ini menjadi musuh utama. Apakah ia? itulah NAFSU.

1. AMARAH
paling jahat dan bangga pabila berbuat jahat, sanggup bersusah untuk buat jahat, tidak takut Tuhan

2. LAWWAMAH
sedikit rasa takut dengan Tuhan, tapi tidak mampu meninggal kejahatan (lahir dan batin), hati kesal dan sedih apabila melakukan kejahatan. Berbuat jahat bukan untuk berbangga dan seronok tetapi lemah dalam melawan nafsu.

3. MULHAMAH
nafsu yang telah diberi ilham, sudah mula mendapat pimpinan Tuhan, sudah mampu meninggalkan kejahatan lahir, akan tetapi kejahatan batin belum mampu meninggalkannya (cth: sombong, riya', u'jub)
sudah boleh melawan nafsu tetapi belum cukup kuat, seandainya datang ujian, mula goyah.
Jika mati, selamat

4. MUTMAINAH
selamat, tenang
telah memperoleh ketenangan dalam hidup, tenang dengan ujian dan nikmat Tuhan.
tidak tergugat dengan sihat atau sakit, pabila dihina=tidak sakit hati, pabila dipuji=hati tidak berbunga.
Peringkat= solehin dan wali kecil.

5. RADHIAH
redha dengan ketentuan Tuhan.
ujian= hadiah daripada Tuhan
(mutmainah=sabar dengan ujian, radhiah=gembira dengan ujian)
andai dibuat jahat akan dibalas baik

6. MARDHIAH
Tuhan redha dengannya
Hadth Qudsi:
"Mereka melihat dengan pandangan Tuhan, mereka mendengar dengan pendengaran Tuhan, berkata-kata dengan kata-kata Tuhan"
Peringkat=mujahid, mujtahid dan wali-wali besar

7. KAMILAH
hanya untuk para Nabi dan Rasul.
manusia biasa hanya mampu mencapai peringkat keenam.

Berusaha mendidik nafsu kerana nafsu yang terdidik akan melahirkan manusia yang terdidik...

Bantulah aku ya Allah, pandulah aku menuju CINTA AGUNG MU.. Sesungguh aku sedia maklum Engkau tidak mengendahkan permohonan dan doaku tatkala aku leka... bantulah aku untukku menghayati doaku..ameen.

No comments: