13 September 2009

Faktor ke-2 ilmu > ibadah?


Faktor kedua yang mewajibkan aku wajib mendahulukan ilmu daripada ibadat adalah kerana sesungguhnya ilmu yang bermanfaat itu akan membuahkan rasa takut dan hebat kepada Allah. Firman :

"Sesungguhnya yang takut kepada Allah daripada hambaNya ialah para ulama (yang beriman lagi yang bertaqwa)" (Surah Faathir:28)

Sesiapa tidak mengenal Allah dengan sebenar-benar makrifat, nescaya tidak merasa hebat terhadapNya dan dia tidak akan mengagungkanNya dengan sebenar-benar penghormatan yang takzim. Dengan ilmu aku akan:

1-mengenalNya
2-mengagungkanNya
3-takut terhadapNya

Ilmu membuahkan taat dan halang dari maksiat dengan taufiq Allah. kedua-dua ini merupakan tujuan hamda beribadat kepada Allah.

::Wajiblah berilmu terlebih dahulu::

3 ilmu yang wajib dituntut:

1-Ilmu tauhid : (iaitu usuluddin)
2-Ilmu as-sir : (ilmu tasauf) ilmu yang berkait dengan hati dan pekerjaan2 t'sembunyi dlmnya.
3-Ilmu syari'at : (ilmu fekah)

1. ILMU TAUHID

Fardhu: mengetahui tentang usuluddin (mengenai ketuhanan, kenabian dan perkara2 sam'iyat)
  • Ketuhanan: Satu TUHAN, esa yang tiada sekutu bagiNya, yang bersifat dengan segala sifat kesempurnaan, maha suci dari kekurangan dan kebinasaan.
  • Kenabian: nabi Muhammad hamba Allah dan utusan yang benar. benar pada apa yang didatangkan baginda daripada Allah dan melalui lidah. Wajib mengetahui masalah dalam syi'aarus-sunnah agar tidak terjerumus dalam bidaah y sesat.
2.ILMU AS-SIR

Fardhu: mengenal segala yang wajib dan segala yang dilarang, sehingga terhasil perasaan mengagungkan Allah, ikhlas terhadapNya, niat baik dan terselamat amalan dari cacatcela.

3.ILMU SYARI'AT

Fardhu: segala apa yang ditentukan fardhu seperti bersuci, solat dan puasa, wajib tahu agar dilaksanakan dengan betul lagi sah. Haji, zakat dan jihad juga fardhu.

Allah telah berwahyu kepada nabi Daud:

"Wahai Daud! Pelajarilah olehmu ilmu yang bermanfaat"

Maka nabi Daud bertanya:

"Ya Tuhanku! Apa dia ilmu bermanfaat itu?"

Allah berfirman:

Ilmu yang dapat engkau mengenal kemuliaanKu, keagunganKu, kebesaranKu dan kesempurnaan kekuasaanKu atas segala sesuatu. Maka sesungguhnya inilah yang mendekatkan engkau kepadaKu."

Hadis Nabi:

Ilmu itu ada 2: Ilmu yang ada dalam hati disertakan amal, maka itu ilmu yang bermanfaat dan ilmu yang hanya berada atas lidah tanpa amal, maka itulah ilmu yang menjadi hujah Allah untuk mendakwa kesalahan terhadap anak Adam.

Menerusi kitab Bidayatul Hidayah pula, imam al-Ghazali telah menyebut, Ilmu yang bermanfaat itu ialah ilmu yang:

  • menambahkan perasaan takutmu kepada Allah
  • menambahkan celik mata hatimu terhadap keaiban-keaiban dirimu
  • menambahkan lagi ibadatmu kepada Allah dengan sebab makrifatmu kepadaNya
  • mengurangkan gemar kasihmu kepada dunia
  • menambahkan gemar kasihmu kepada akhirat
  • membukakan pandangan mata hatimu terhadap kebinasaan2 segala amalanmu sehingga memeliharakan dirimu daripadanya
  • menampakkan kamu kepada perdayaan syaitan dan tipuannya
Ibnu A'toillah as-Sakandari dalam kitabnya al-Hikam:

Ilmu yang bermanfaat itu adalah ilmu yang meluas dalam dada sinar cahayanya dan yang terbuka dengannya penutup hati yang gelap-gelita. Sebaik-baiknya ilmu itu ialah yang disertai persaan takut kepada Allah maka dia milik kamu yang dapat dimanfaatkan dan jika tidak begitu maka dia merbahayakan terhadap dirimu.

Saidina Ali meriwayatkan:

"Tiada menggembirakan daku andainya aku mati diwaktu kanak-kanak dan aku dimasukkan ke dalam syurga, walhal aku tak sempat mengenal Tuhanku, maka sesungguhnya orang yang paling mengenal Allah itu ialah orang yang paling takut dan yang paling banyak beribadat kepada Allah, lagi yang paling baik memberi nasihat pada jalan Allah s.w.t"

Sabda Nabi:

"Sesiapa yang menuntut ilmu kerana bermegah-megah dengannya terhadap ulama atau kerana berbantah-bantah dengan orang jahil, atau kerana memalingkan muka manusia kepadanya, nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam neraka"

Awaslah syaitan memikat akan membisikkan kata-kata memerangkap:
Sesungguhnya apabila ada bahaya besar dalam menuntut ilmu, maka meninggalkannya adalah lebih baik.
Jangan sesekali tertipu menyangkakan kata-kata itu benar.


2 comments:

rojak buah said...

Terima kasih atas perkongsian....wah dah aktif update skarang...ada apa-apa ker?....keep it up.. : )

SITI FATIMAH AB GHAFFAR said...

biaq p org nak kata apa...aku boleh hidup tanpa orang...aku mustahil hidup tanpa DIA...teruskan fatimah...aku dengan agama aku..engkau dengan agama engkau...(surah al-kafirun)...nak guna jugak walaupun tak kena...