28 September 2009

Buli Raya???





Raya...berkumpulnya sanak saudara.. jua tempat melepaskan gian kepada budak ini.. BULI RAYA?.. pembuli memakai kopiah?hehe...apa fungsi kopiah? ada pendapat mengatakan tidak mengapa jika merasakan diri tidak baik tetapi memakai kopiah..mengapa? kerana kopiah boleh berfungsi sebagai "pengingat".. Bagaimana ia berfungsi? Cuba kita bayangkan, jika seorang lelaki berkopiah menonton wayang bersama teman wanitanya. Tidakkah timbul rasa malu atau segan untuk dia melangkahkan kaki ke panggung wayang? Mungkin terbatal niatnya untuk menonton bersama.


Pembuli menanggalkan kopiah agar tampak ganas bersesuai dengan aksinya. "Posing" makin menjadi. Gagal juga kerana kanak-kanak ini tersenyum gembira. Dibuli dengan penuh kerelaan. Mengapa tidak berkopiah? ada pendapat mengatakan, tidak berkopiah itu memudahkan kita mendekati golongan yang jarang ke surau. Mungkin benar, mungkin tidak. Bagiku, apa pun prinsip yang dipegang, penampilan mencerminkan peribadi. Kemas menggambarkan duta islam itu mementingkan kebersihan. Peliharalah. Profesional itu jua tuntutan agama kerana mukmin yang kuat itu lebih baik dari mukmin yang lemah.


5 comments:

rojak buah said...

betul tu..penmpilan berkopiah sebenarny eset penting untuk pendakwah islam yang fleksible..tp malang pemakai kopiah kebyknnya menampilkan imej kurg elok...tp tak semua(kurang elok bermaksud...kebersihn n sewaktu dgnny)...buat persoalan ke wayang..boleh jer berkopiah ke wayang..pergilah dengan isteri..tgk citer2 islamic kalau ader..he

Unknown said...

kalau najmi tengok ni mesti suka tgk gambar die..bwn tgk pn mst excited..he2..

Unknown said...

kalau najmi tgk ni mst suke ada gmbr die..b.wan pn mst excited..(^_^)

SITI FATIMAH AB GHAFFAR said...

bwn budget ganas...padahal!..najmi memang suka sgt diperlakukan sedemikian..nak masukkan gambar angah la..hehe

Unknown said...

along ngade,,hehe