10 October 2009

Sempit


Tiba-tiba hati ini terasa amat sempit.
adakah hati semakin mengecil?
atau berkecil hati?
Tidak! Bukan itu persoalannya.
Aku cukup selesa dengan bumi
ruang ciptaanMU, wahai Pencipta
Apa yangku gusarkan
apakah aku manfaatkannya
jika tidak aku mengambil peluang
dan nikmat yang Kausediakan untukku
pasti dunia yang luas akan terasa sempit

Rumah yang besar akan terasa kecil
kereta yang mewah juga akan terasa kerdil

Aku sering bermonolog
bermonolog itu seperti bersendirian
pada hakikatnya hati aku sedang berdialog
berdialog dengan penciptanya.

Wahai tuhan, lapangkanlah dadaku
lapangkanlah pemikiranku
lapangkanlah aku dari segala-segala
yang menyempitkan
Janganlah aku tergolong
dalam golongan yang rugi
sempit di dunia dan sempit juga di akhirat sana

Mati itu terlalu sakit
di dalam kubur terlalu sempit
ular dan kala datang menggigit
papan dan bumi pula menghimpit

Selamatkan aku dari siksaan kubur,
azab api neraka dan fitnah Dajjal.

Kurniakan nikmat kerehatan
di alam kubur bagi muslimin
dan muslimat yang telah meninggal dunia

~~~aku akan menyusul kemudian~~~

No comments: