19 October 2009

Lafaz yang tersimpan..huhu

Kisah Israk Mikraj, orang kafir Quraisy mempersendakan kisah rasulullah ke masjidil Aqsa dalam masa yang singkat. Mereka menyoal nabi berapakah tiang di dalam masjidil Aqsa, ketika itu Allah memperlihatkan nabi masjidil Aqsa seolah-olah terdapat skrin yang terbentang luas dihadapan baginda. Rasulullah menjawab dengan tepat jawapan tersebut dan pihak musuh terpaku. Pada zaman itu, masih belum tercipta alatan canggih seperti kita di era digital. Kajian sains membuktikan bahawa sirah nabi lebih canggih dan terkehadapan daripada zaman kita. Di zaman ini, baru kita dapat melihat kecanggihan teknologi yang mana telah pun dinikmati oleh baginda melalui penciptaan internet.

Kisah Adam dan Hawa yang terpisah jauh ketika diturunkan ke bumi juga mempamerkan teknologi canggih yang mendahului zaman. Dalam jarak sejauh 400km, nabi Adam masih dapat mendengar suara Hawa. Kini terbukti dengan penciptaan telefon bimbit dan internet. Kita dapat berhubung dan mendengar suara yang berada jauh beribu batu.

Kajian Sains adalah perkara yang bergerak dengan kecanggihan teknologi. Penemuan-penemuannya adalah bagi menguatkan umat Islam beribadat melalui penghayatan hikmah disebalik perintah Allah.

No comments: