23 August 2009

Kain PUTIH


Salam Ramadhan...
Alhamdulillah bersyukur tidak terhingga dapat bertemu Ramadhan buat kali ke 22... Apakah aku benar mensyukuri nikmat ini atau tidak? Engkau berikan aku peluang buat kali ke 22 untukku memohon ampun.. Ya Allah, andai manusia...pasti sudah jemu dengan permohonan aku ... tetapi aku yakin Engkau tidak seperti manusia.. Maha Suci Engkau dari sifat tercela...

Aku sering cemburu apabila melihat kanak-kanak kecil... mereka masih suci dari dosa.. sedang aku bergelomang dengan dosa... entah bagaimana keadaan hatiku kini.. pasti hitam dan keras.. Namun aku allergic melihat kanak-kanak (geram)... mereka seperti amat tenang.. alam mereka adalah alam eksperimentasi dan mereka yakin dalam setiap apa yang mereka lakukan.. mereka adalah paling matang pada firasatku.. mereka tidak berfikir tentang kata-kata orang sekeliling.. apa yang ingin dilakukan, dilaksanakannya... bermain memang sakan... tidur memang nyenyak (penat main)... mereka tiada dosa, tiada berprasangka buruk... kenakalan mereka merupakan proses dalam menjana pemikiran yang kreatif... malahan ada yang telah pun mencapai pemikiran inovatif...

Tatkala aku memandang mereka, aku terasa sgt cemburu... mereka ibarat kain putih...tiada noda...Bagaimanakah caranya untukku kembali menjadi kanak2? beruntungnya orang kafir, jika memeluk ISLAM, mereka juga seperti kanak-kanak yang baru dilahirkan tanpa dosa.. Apakah aku perlu keluar Islam dan menganut semula ISLAM? eh, mana mungkin, jika aku murtad pasti aku akan dihukum bunuh kerana mempersendakan ISLAM.. Erm, teringat peristiwa tingkatan 5, rakan-rakanku bertanya.. kamu merancang untuk masuk matrikulasi atau masuk U terus?.. aku menjawab dengan nada seloka, buat apa masuk 'Uterus'? dah keluar dari Uterus nak masuk balik..hehe..mustahil untukku memutar roda masa agar dapat aku menjelma semula sebagai ovum dan sperma..

Ya Allah, betapa hebatnya Engkau..Kau beri peluang untukku mencapai "level" kanak-kanak dengan mengurniakanku Ramadhan buat kali ke 22...

Aku bersyukur kpdmu, Ya Allah pada lisanku...aku pohon Ya Allah agar syukurku dapat diterjemahkan dalam amal ibadahku agar aku berpeluang untuk menerima anugerah Ramadhan ke-50..amin

Ikhlaskan hatiku, Ya Allah...aku ingin menjadi semut hitam yang memakai pakaian halimunan..

No comments: