24 August 2009

Kain PUTIH (II)



Salam Ramadhan..
'Kakak, boleh adik balik sekarang?", tanya seorang adik kepadaku setelah selesai menunaikan lapan rakaat solat sunat tarawih. Aku berfikir sejenak sebelum menjawab soalan anak kecil ini. Akhirnya aku menjawab, "Nak balik boleh, kalau nak terus solat pun boleh." Aku membiarkan kanak-kanak ini membuat keputusannya sendiri agar tidak merasa beban untuk datang solat sunat pada keesokkan malamnya. Walaupun jauh disudut hatiku ingin mengajaknya bersama menunaikan solat sunat witir.

Aku bertanya, "Ayah adik jadi imam?" Aku membuat hipotesis, bapa kepada anak kecil itu seorang imam. "Tidak, ayah tak datang ke surau malam ini. Ayah pening kepala,"jawab kanak-kanak itu. Ternyata kedatangannya pada malam ini ke surau atas kemahuannya sendiri. Moga istiqamah adikku dalam mencari kenikmatan dalam beribadah.

Hatinya berpandukan fitrah. Fitrah manusia kepada agama. Ya Allah peliharakanlah hatiku agar kembali kepada fitrah. Semoga dengan memelihara fitrah menjadi pelindung daripada fitnah.


No comments: